ZESTAW PRÓB DO BADANIA PROCESÓW POZNAWCZYCH U PACJENTÓW Z USZKODZENIAMI MÓZGU Włodzimierz Łucki Wydanie drugie (poprawione i rozszerzone) (1995) Zestaw Prób nie ma charakteru testu. Wykorzystywany jest w badaniu klinicznym osób wykazujących objawy zaburzeń po uszkodzeniu centralnego układu nerwowego. Zestaw pomaga w określeniu charakteru i rozmiarów zaburzeń, w podjęciu decyzji dotyczących metod rehabilitacji zaburzonych funkcji a wreszcie - w ocenie stopnia, w jakim owe zaburzone funkcje zostały przywrócone w wyniku prowadzonych zajęć.
DIAGNOZOWANIE USZKODZEŃ MÓZGU (DUM) wg F. Hillersa Sigrid Weidlich, Georg Lamberti (1996)
Wiek |
dzieci, młodzież, dorośli |
Procedura |
badanie indywidualne; bez ograniczenia czasu. Jest to metoda przeznaczona do oceny zaburzeń pamięci, w czasie uczenia się na materiale figuralnym. |
Normy |
Normy (dane niemieckie): dla dzieci i młodzieży (5-21 lat) oraz dla dorosłych. |
Zastosowanie |
diagnoza neuropsychologiczna, badania przesiewowe. |
TEST PAMIĘCI WZROKOWEJ BENTONA Polska normalizacja Aleksandra Jaworowska (2007) Praca zawiera wyniki polskiej normalizacji Testu Pamięci Wzrokowej Bentona. Test ten służy do badania pamięci i percepcji wzrokowej.
Normy |
dla populacji w wieku 5 - 25 lat oraz 55 - 75 lat, osobno dla każdej wersji testu |
Zastosowanie |
diagnoza neuropsychologiczna, badania naukowe |
AFA-SKALA* Skala do badania mowy dziecka z niedokształceniem mowy o typie afazji. Jak badać mowę dziecka afatycznego? Anna Paluch, Elżbieta Drewniak-Wołosz, Lucyna Mikosza (2003)
Wiek |
przedszkolny i młodszy szkolny |
Procedura |
badanie indywidualne za pomocą zestawu prób. Narzędzie służy do oceny sprawności językowej i komunikacyjnej dziecka. |
Opis |
Skala składa się z 9 prób opartych na materiale werbalnym i graficznym o przydatności potwierdzonej w codziennej praktyce Autorek; dokładnemu zapisowi i późniejszej analizie poddaje się wszystkie werbalne i niewerbalne reakcje dziecka. |
WZROKOWO-MOTORYCZNY TEST GESTALT Autor testu: Lauretta Bender (1998)
Wiek |
dzieci, młodzież, dorośli |
Procedura |
badanie indywidualne; bez ograniczenia czasu |
Test służy do badania orientacji przestrzennej w toku kopiowania dziewięciu wzorów rysunkowych. Powszechnie stosowany w badaniach klinicznych przy diagnozowaniu różnych rodzajów organicznych schorzeń mózgu, upośledzenia umysłowego, psychoz alkoholowych, demencji starczej. Stosowany także do wykrywania przypadków symulacji upośledzenia umysłowego i chorób psychicznych. Normy (tylko dane amerykańskie): dla dzieci w wieku 3-11 lat oraz dla dorosłych. Zastosowanie: diagnoza neuropsychologiczna, badania naukowe